Kompressen (verbandgazen)

Gaas hydrophile

Het meest simpele en ook oudste verband is het (gaas)kompres. Gazen worden al eeuwenlang gebruikt voor het verbinden van wonden. Van oudsher zijn gazen van katoen gemaakt. Deze gazen zijn geweven (woven) van katoenvezels, zijn sterk wateropnemend (hydrofiel) en hebben een ruw oppervlak. Meerdere laagjes gaasvormig geweven katoen worden gevouwen tot een kompres. De kompressen zijn in verschillende afmetingen en dikten verkrijgbaar. Er zijn ook gazen die van cellulosevezels worden gemaakt, deze zijn nonwoven, nemen iets minder snel vocht op en hebben een gladder oppervlak.

Gaas niet verklevend

Niet-verklevende absorberende gazen hebben een wondcontactlaag die niet verkleeft aan het wondbed.

Metalinne gaas

Zalfgaas

In die gevallen waarin men juist niet wil dat het gaas zicht vasthecht aan de wond, kunnen zalfgazen worden gebruikt. Zalfgazen zijn katoenen gazen geïmpregneerd met paraffine of vaseline. Deze gazen worden gebruikt in genezende wonden. Het vetgaas is er gemakkelijk af te trekken zonder dat het nieuwe weefsel wordt losgetrokken, het verwijderen is ook minder pijnlijk.

© 2016 - 2017 St Dienstverlening EHBO | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel